Filmrevolutie: de opkomst van de spiegelreflexcamera

with Geen reacties

Nog niet zo lang geleden was het maken van films alleen weggelegd voor de grote productiemaatschappijen en enkele professionals. De benodigde apparatuur was duur en moeilijk te hanteren. In de afgelopen jaren is er veel veranderd in de filmindustrie. Met name de opkomst van nieuwe en goedkopere apparatuur heeft er voor gezorgd dat het maken van films veel breder toegankelijk werd. Tegelijkertijd ontstond er door de opkomst van sociale media een enorme vraag naar (korte) films. Bijna ieder bedrijf laat tegenwoordig wel filmpjes maken om zich te profileren op sociale media. Maar wat is er precies veranderd in de afgelopen jaren? In dit artikel vatten we kort samen hoe de filmindustrie in korte tijd is veranderd en hoe wij bij Jaar & Dag Media te werk gaan.

Canon 5D Mark II

De revolutie van de spiegelreflexcamera

Het jaar 2008 markeert het begin van een heuse revolutie in de filmwereld. In dat jaar verscheen de Canon 5D Mark II. Op het eerste gezicht een ‘gewone’ spiegelreflexcamera, bedoeld voor fotografie en wat dat betreft niets nieuws. Wel nieuw was dat deze fotocamera ook kon filmen. Het idee van Canon was dat journalisten met deze camera naast foto’s ook makkelijk korte reportages konden maken. De camera sloeg in als een bom. De kwaliteit was onwaarschijnlijk goed en de prijs was onwaarschijnlijk laag. De camera had veel voordelen. Vanwege de grote keuze in lenzen was de camera ook geschikt met weinig licht en kon het prachtige beelden schieten met een kleine scherptediepte. Sindsdien is iedereen (bewust of onbewust) verliefd geworden op filmbeelden met een scherpe voorgrond en een (extreem) onscherpe achtergrond. De camera werd helemaal bekend toen een hele aflevering van de populaire serie House ermee werd opgenomen. De makers van House kozen hier onder andere voor vanwege de flexibiliteit die zo’n kleine camera met zich meebracht. Natuurlijk kwam er ook veel kritiek, met name uit de meer conservatieve kant van de filmwereld. Ineens kon bijna iedereen prachtige filmbeelden maken, waardoor de filmwereld op zijn kop stond. Maar niet iedereen met een mooie camera is een cinematograaf. Nog steeds wordt vaak gezegd dat alles wat er gewonnen is op het gebied van beeldkwaliteit, tegelijkertijd verloren is op het gebied van compositie en verhaal.

Sinds de Canon 5d Mark II is film een vast onderdeel geworden van elke spiegelreflexcamera. Steeds meer bedrijven zijn hierop gaan inzetten, waardoor er sinds kort ook systeemcamera’s zijn die in 4k (Ultra HD) kunnen filmen. De bekendste en populairste voorbeelden hiervan zijn de Sony A7s II en de Panasonic GH4.

Foto: Unsplash
DJI Phantom.

Van gopro tot drone

In de afgelopen jaren zijn er twee grote ontwikkelingen in de filmwereld: aan de ene kant de opkomst van goedkopere en gebruiksvriendelijke camera’s en aan de andere kant de grote toename in de vraag naar film. Ook zijn steeds meer consumenten gaan filmen. Hierdoor ontstond er de ideale afzetmarkt voor bedrijven zoals GoPro. De actioncams van GoPro zijn razendpopulair en hebben opnieuw voor een kleine revolutie gezorgd. Ditmaal werden camera’s nog goedkoper, toegankelijker en gebruiksvriendelijker, terwijl de kwaliteit niet onderdeed voor veel duurdere camera’s. Zelfs in Hollywood films werd het gebruik van GoPro’s populair, aangezien ze voor Hollywood begrippen praktisch gratis waren. Na het succes van de actioncams volgden al snel de drones. Nu zorgde het bedrijf DJI voor een explosieve groei in het gebruik van drones om mee te filmen. De DJI Phantoms werden populair onder zowel particulieren als professionals. Maar zoals bekend leveren de drones ook een hoop problemen, waardoor het vliegen met drones tegenwoordig aan een strenge regelgeving onderhevig is.

Naast de actioncams en drones is er ook een levendige markt ontstaan voor accessoires. De filmende systeemcamera’s hebben namelijk ook veel nadelen. Zo is het geluid meestal heel slecht en zijn de camera’s gevoelig voor beweging, waardoor het moeilijk is om uit de hand te filmen. Er komt daardoor steeds meer accessoires uit om nog professioneler met een systeemcamera te kunnen filmen. Al deze ontwikkelingen zorgen er echter ook voor dat de gemiddelde consument steeds meer kwaliteit gewend is. Hoewel de apparatuur dus toegankelijker is geworden, wordt er van de mensen achter de camera veel verwacht. Het bedienen van de camera’s is nog steeds niet makkelijk, zeker niet als het de kwaliteit moet evenaren van de vele hoogwaardige filmpjes die op YouTube verschijnen. Kortom: iedereen kan een filmcamera kopen, maar niet iedereen is een filmmaker.

Kleine camera, veel accessoires

 

Shreditor, Camjo of One Man Band

Een andere trend in de filmwereld: één persoon filmt, regisseert en monteert. Doordat de apparatuur steeds kleiner en gebruiksvriendelijker is geworden is het nu voor één persoon mogelijk om min of meer alles tegelijk te doen. Het is goedkoop en heel effectief. Het fenomeen heeft vele namen gekregen, in Nederland bijvoorbeeld Camjo (camera-journalist), maar het staat ook bekend als Shreditor (shoot, produce, edit) of de One Man Band. Goedkoper is het zeker, maar er kleven ook duidelijke nadelen aan. Is het wel mogelijk om al deze dingen tegelijk te doen? Een aspect dat hierdoor snel minder aandacht krijgt is het geluid. En dat is gevaarlijk, want geluid is minstens zo belangrijk als beeld.

Jaar & Dag

Ook wij bij Jaar & Dag Media passen in de hierboven beschreven ontwikkelingen. We filmen met een systeemcamera (Panasonic GH4) en proberen onze apparatuur zo compact mogelijk te houden. Hierdoor zijn we flexibel en kunnen we onder alle omstandigheden filmen. Dat is belangrijk, omdat we tijdens sommige opdrachten van tevoren niet goed weten in wat voor omstandigheden we terecht komen. Wel zijn we bewust geen ‘shreditors’. Er komt vaak simpelweg te veel kijken bij het filmen om alles alleen te doen. We filmen daarom altijd met twee personen, één iemand achter de camera en één iemand voor het geluid en/of licht.

De Canon 5d Mark ii op de set van House