Van 31 augustus t/m 5 september vindt in Berlijn de grootste tech- en electronicabeurs van Europa plaats: de IFA. Alle grote merken (Microsoft, Philips, Sony, Samsung e.a.) betalen een fortuin om daar hun nieuwste producten te laten zien aan pers, retail en consumenten. Het thema van de beurs is ‘smart home’. Denk aan apparaten met voice control of ‘slimme’ camera’s. Per dag bezoeken 300.000 mensen de ‘Messe’ – die met 26 gigantische hallen plus buitenterrein in grootte niet te vergelijken is met bijvoorbeeld de RAI of de Jaarbeurs. Er zijn pendelbussen aanwezig om iedereen die te moe is om nog te lopen van A naar B te verplaatsen. Duizenden mensen werken aan de op- en afbouw van het jaarlijkse evenement. We kunnen dan ook niet anders zeggen dat de IFA buitengewoon indrukwekkend was om mee te maken.
Philips
Wij waren van woensdag t/m zondag aanwezig in opdracht van FWD Magazine om opnames te maken van TP Vision, een merk van Philips dat televisies produceert en ontwikkelt. We waren niet het enige mediateam dat daar rondliep: je struikelde zowat over de camera’s. Van over de hele wereld, met name uit Europa en Azië, zijn verslaggevers, camerateams en vloggers naar Berlijn gekomen. De rode loper werd voor ons uitgerold, want alle merken wilden zo veel mogelijk media-aandacht als maar kon. Zo ook dus Philips, dat met een grootse presentatie (met een Steve Jobs-achtige grandeur) verschillende nieuwe producten toonde aan de aanwezige pers. Wij maakten samen met de presenterende hoofdredacteur van FWD, Martijn Chel, een productvideo over twee nieuwe Philips-televisies: de OLED 803 en de OLED 903. Zodra het filmpje online staat, zullen we die hier delen. Ook waren we uitgenodigd om een chic Philips-diner, compleet met diner- en desertshow te filmen en daar een flitsende aftermovie van te maken. Ook die knallen we natuurlijk zo snel mogelijk online.
Smart home
Dag 2 stond in het teken van OFED, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de elektrotechnische detailhandel. Voor OFED maken we een aantal filmpjes over de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van smart home. De producten variëren van ‘slim’ inductiekoken tot robots die de was doen (oké dat laatste is niet waar, maar er waren wel veel verschillende soorten robots). Omdat het onderwerp vrij breed is en de beurs gigantisch, hebben we zoveel shots gemaakt dat we inmiddels een beeldarchief kunnen aanleggen waar ze in Hilversum nog een puntje aan kunnen zuigen. Op de laatste dag deden we ons ‘rondje beurs’ nog een keer over, maar nu in het bijzijn van Martijn Chel om nog wat redactiefilmpjes te schieten (nogmaals: we zullen ze delen zodra ze online beschikbaar zijn).
Camera-uitrusting
Voor de geïnteresseerde videomatties: belangrijk was dat we snel, licht en flexibel waren. Het was druk, luidruchtig, er waren verschillende soorten lichtbronnen en we moesten héél veel lopen. Zoals we in een eerdere blogpost al hadden gemeld, hebben we voor vertrek extra apparatuur aangeschaft. Onze gloednieuwe GH5s en Zhiyun Crane 2 kwamen goed van pas! De beeldkwaliteit van de GH5s is een stuk scherper dan die van de GH4 en de 5 doet het ook beter onder donkere lichtomstandigheden. De Zhiyun Crane 2 heeft als belangrijkste upgrade ten opzichte van zijn voorganger een follow focus-optie.Hierdoor kan je eenvoudig scherpstellen zonder dat het ten koste gaat van de beeldstabiliteit, omdat je niet meer aan een ring hoeft te draaien. De GH5s hadden we dan ook gepositioneerd op de Zhiyun Crane 2, die op zijn beurt weer op een monopod was gemonteerd (we hebben eens goed rondgekeken en het bleek dat wij in die opzet uniek waren). De GH4 mocht plaatsnemen op de Zhiyun Crane 1, zonder monopod. Geluid namen we, indien nodig, extern op met een RØDELink dasmicrofoontje. Ook hadden we twee kleine lampjes bij ons die vaak net het verschil maakten tussen goed- of onderbelicht.