Storytelling is een begrip dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar wat betekent het precies? En wat is het belang van storytelling in films?
Of het nu gaat om een bedrijfsfilm, een promo, documentaire of een speelfilm, storytelling is altijd belangrijk. De reden is simpel: mensen onthouden een verhaal beter dan losse feiten. Onze hersenen geven alle informatie die we tot ons krijgen altijd samenhang. Onze herinneringen en ervaringen staan nooit op zichzelf, alles verhoudt zich tot elkaar. En dat is de reden dat we een goed verhaal zo veel beter onthouden dan losse feiten. Storytelling is een manier van communiceren, een manier om jouw verhaal effectief over te brengen aan het publiek.
Maar zo simpel als het concept van storytelling is, zo moeilijk is de uitvoering. Neem bijvoorbeeld reclames: het merendeel van de reclames laat zien hoe goed een bedrijf wel niet is en hoe fantastisch de producten zijn. Maar dat zijn niet de reclames die ons bijblijven. We onthouden de reclames met een goed verhaal, waarin we ons kunnen inleven. Herinner je je die klassieke reclame van Rolo nog? Een filmpje van slechts een halve minuut, compleet met een hoofdpersoon, een plot en een verhaal waar we ons allemaal op een bepaalde manier in herkennen. Niet voor niets is dit een onvergetelijke klassieker geworden.
Storytelling werkt. Zeker in een tijd waarin we worden doodgegooid met allerlei soorten films is het belangrijker dan ooit om te zorgen voor impact met een zo kort mogelijk filmpje. Maar hoe zorg je daar nu voor? Het bedrijf Stillmotion heeft een methode ontwikkeld dat helemaal gericht is op goede storytelling. Deze methode hebben wij uitgewerkt in een storytellingboard, zodat dit bij elke productie toepasbaar is. Het ontwikkelen van een verhaal door middel van dit storytellingboard is wat ons betreft de belangrijkste stap in de preproductie van elke film.
Klik op het plaatje voor een grotere versie. Onder het storytellingboard volgt meer uitleg over elk onderdeel.
1. Research
De eerste stap is altijd onderzoek. Nog voordat het idee van de film helemaal is uitgekristalliseerd is het belangrijk om een zo breed mogelijk onderzoek te doen. Ook aspecten waarvan je denkt dat ze waarschijnlijk niet in de film komen, want je weet nooit wat je tegenkomt. Gebruik het internet, ga op bezoek bij mensen en locaties. Kortom: doe alles om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het onderwerp en probeer je in te leven. In dit onderdeel vul je de onderwerpen in waar je verder onderzoek naar kunt doen. Bij Characters schrijf je bijvoorbeeld een aantal mensen die misschien interessant zijn en waarmee je een pre-interview wil houden. Zie dit onderdeel als een brainstorm, schrijf in het wilde weg onderwerpen, mensen, locaties en achtergrondverhalen op die je wilt onderzoeken.
2. Keywords
Als het onderzoek is gedaan, begin je een beeld te krijgen van je onderwerp. Dan volgt nu de belangrijkste stap. Hier vul je vijf keywords in die gaan bepalen hoe de film eruitziet. Begin niet met vijf woorden maar bedenk er zo veel mogelijk. Door het proces van schrappen wordt je gedwongen om het onderwerp terug te brengen naar een aantal basiselementen. Deze keywords moeten vervolgens terugkomen bij alles wat je hierna invult. Zo bewaak je het overkoepelende thema van de film.
3. People
In elk verhaal zijn de mensen het belangrijkst. Wie komen er in de film voor, wie zijn de hoofdpersonen? Wat is hun motivatie en verhaal? En niet alleen de hoofdpersonen, ook alle mensen die maar even in beeld komen hebben een verhaal nodig. Bedenk bij ieder personage of diegene past bij het onderwerp en de keywords, of hij of zijn gepassioneerd kan vertellen én of hij of zij goed overkomt op camera. Soms lukt het niet om al deze elementen samen te brengen, maar het is altijd het proberen waard! Je zou ook kunnen proberen om aan ieder personage een keyword te verbinden, hierdoor komen de thema’s nog duidelijker in beeld. Tot slot nog een opmerking van Stillmotion: niet alle personages hoeven mensen te zijn! Ook objecten (en hun relatie met de mens) kunnen een bijzonder verhaal vertellen.
4. Place
De volgende stap is bedenken waar je wilt filmen. Daarbij zijn drie elementen belangrijk. Relevance: is de locatie belangrijk voor het verhaal en de personages? Kies niet voor de makkelijkste oplossing maar zorg dat de locatie een rol speelt in het geheel. Comfort: voelen de personages zich comfortabel op deze locatie? Of je nu werkt met acteurs of met ‘gewone’ mensen, het is altijd belangrijk dat mensen zich op hun gemak voelen en de locatie speelt daarin een grote rol. Production friendly: is de locatie geschikt om te filmen? Denk hierbij aan drie basisbenodigdheden voor film: licht, geluid en ruimte. Als een van die drie niet geschikt is zullen er andere oplossingen moeten worden bedacht.
5. Plot
Het plot geeft het hele verhaal een structuur, als een rode draad in de film. Nu alle voorgaande elementen zijn uitgedacht heeft het plot zich als het goed is vanzelf ontwikkeld. Eigenlijk is het plot de som van alles wat hierboven staat. Maar denk eraan dat het plot een goed begin, midden en einde heeft: dat is de journey. Ook is het belangrijk dat er een conflict is. Dat mag subtiel, maar zorg dat er ergens een conflict is zodat de kijkers zich kunnen inleven.
6. Purpose
De film kan nog zo goed zijn, als je het publiek niet weet te bereiken heb je er niets aan. Probeer in één zin samen te vatten wat het doel is van de film en hou dat doel altijd voor ogen. Bedenk vervolgens ook heel goed wie je wilt bereiken en op wat voor manier. Want dat mensen jouw film bekijken is het allerbelangrijkste.